3 viktige prinsipper for digital markedsføring i 2015

Digital markedsføring

Tiden er inne for ta i bruk nye salgs- og markedsføringsmetoder, og la gamle utslitte metoder ligge.

Vi gir deg 3 grunnleggende prinsipper som du bør bygge din nye digitale salgs- og markedsføringsstrategi på.

Spam og cold calls er ut

Antallet såkalte «cold calls» fra telefonselgere har overraskende nok vært avtagende de siste årene. Også på et relativt lavt nivå er salgshenvendelser via sosiale media som LinkedIn og Google+. Likevel, det er fortsatt virksomheter som insisterer på denne type markedsføring og salgsteknikker. Utrolig nok får vårt kommunikasjonsbyrå fortsatt mengder av epost med tilbud for blant annet webdesign og andre produkter som faktisk tilhører vår egen kjernevirksomhet. Denne typen av epostutsendelser kan ikke beskrives som annet enn spam. De fleste virksomheter vi snakker med synes slike henvendelser er helt meningsløse og er luta lei av at innboksen fortsatt fylles med slikt. Hva er poenget med å irritere potensielle kunder?

Inbound marketing

Uoppfordret kommersiell kommunikasjon var ofte den mest brukte salgsteknikken – før internett! Man henvendte seg direkte til kunder på var enten per telefon eller postutsendelser. I de senere årene har trenden svingt fra såkalt outbound marketing til inbound marketing. Dvs. kunden ser etter leverandører av produkter og tjenester, i stedet for omvendt. Tenk på hvordan du selv går frem når du er på jakt etter produkter eller tjenester, uansett om det er privat eller på jobb. Hvor begynner du når du har et behov – mest sannsynligvis med søk på nettet. Dagens forbrukere ønsker å finne mest mulig informasjon før de tar en beslutning.

Digital markedsføring i 2015

Tiden er derfor inne for ta i bruk nye salgs- og markedsføringsmetoder, og la gamle utslitte metoder ligge. Digital salg- og markedsføring byr på en mengde ulike muligheter og du kan skreddersy nye markedsstrategier tilpasset din virksomhets behov. Her er 3 grunnleggende prinsipper som du bør bygge din nye salgs- og markedsføringsplan på:

  1. Tiltrekk deg kunder ved å være synlig på søkemotorer, sosiale nettverk og andre markedsplasser. Presenter virksomheten din ved hjelp av bra innhold.
  2. Vis hva du kan fremfor å insistere på at du er bedre enn dine konkurrenter. La dine kunder selv se hva du har å tilby og gjøre opp sin egen mening. De som leverer godt håndverk trenger ikke å skryte av det.
  3. Ikke tigg til deg salg, men overbevis kundene at du er et godt valg gjennom å dele av dine kunnskaper.

Med andre ord innholdsmarkedsføring / content marketing!

Hvilke verktøy trenger du

For å lykkes med innholdsmarkedsføring / content marketing strategien må du også sørge for at virksomheten din har det riktige verktøyet på plass.

  • Du trenger hjemmesider som er veldesignet og som presenterer virksomheten din på best mulig måte.
  • Dessuten må websidene dine være tilpasset dagens brukere. Dvs. de må være mobilvennlige (tilpasset smarttelefoner og lesebrett).
  • Og du må selvfølgelig jevnlig produsere nytt innhold til hjemmesidene dine.

Dette krever selvfølgelig ressurser, og særlig for små og/eller nystartede virksomheter kan det være vanskelig ettersom man jo også skal konsentrere seg om kjernevirksomheten sin. Derfor bør man se på hva som er mest hensiktsmessig. Å gjøre alt selv eller å få ekstern hjelp til hele eller deler av innholdsmarkedsføringen.

Vi bistår alle typer virksomheter med digital markedsføring. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat!