5 tips for gode firma hjemmesider

Desktop PC og lesebrett
Det finnes mange gode verktøy for at dine hjemmesider skal fungere godt som ditt digitale utstillingsvindu og butikklokale. De fem tipsene vi har listet under er helt vitale for at potensielle brukere ikke blir skremt vekk fra hjemmesiden din.

1. 5 sekunders regelen

Bruk forsiden til å fortelle hva du driver med eller hva hjemmesiden handler om. Nettbrukere leter etter informasjon og ønsker å løse et problem eller å tilfredsstille et behov. Du har rundt fem sekunder på deg å vise dette før de klikker videre til andre nettsteder.

2. Brukervennlighet

Selv om du har klart å få brukerne til å bli værende på nettsidene dine betyr ikke det at jobben er gjort. Det må være lett å navigere og finne mer av den informasjonen som du har lovet i gi brukerne. Brukervennligheten går ut på at du plasserer navigasjon og menyer på vante steder, som over eller på venstre side av innholdet.

3. Brukerne i fokus

Gode hjemmesider handler ikke kun om å tilfredsstille ditt behov for å informere eller reklamere for dine produkter. Ikke overless brukerne med informasjon. Del ut informasjon i mindre biter etter trakt prinsippet. Begynn med det det generelle og fortsett med å bli mer og mer spesifikk. Hvis det er hensiktsmessig bruk undersider til å øke dybden i informasjonen er det ok, men det bør ikke være mer enn tre nivåer fra forsiden og til siste side.

4. Responsive nettsider

Surfing og informasjonssøk via smarttelefon eller lesebrett har overtatt for bruken av bærbare og stasjonære datamaskiner. Det er derfor vitalt at hjemmesidene er responsive. Dvs. at sideoppsettet innretter seg etter størrelsen på skjermen ved å endre menyer, innhold og bilder slik at de kan leses uten for mye scrolling.

5. Appeller til handling

Hjemmesidene er ditt utstillingsvindu og butikklokale. Når du har klart å få brukerne interessert i produktene dine, hvis dem hvordan de kan kjøpe produktene også. Gjør det tydelig for brukerne hvordan de kan få tilfredsstilt sine behov ved hjelp av såkalte «Call to action» funksjoner. Dette kan være knapper som sier «Bestill her», «Last ned e-bok» eller «14 dagers gratis prøvetid».