Mobilvennlige hjemmesider – et must

Den 21. april 2015 endret Google sin mobilvennlig algoritme som vil gi websider som er tilpasset mobilbrukere et fortrinn i søk. Hvis ikke dine websider er mobilvennlige vil du havne bak i søkeresultatene, og trafikken til siden vil gå til konkurrenter med mobilvennlige sider i stedet.

Test websiden din

Jo eldre dine websider er jo mer sannsynlig er at de ikke passerer Googles Mobile-friendly test. Med mobilvennlig forstås at websider skal være godt leselige og brukervennlige på smarttelefoner og lesebrett. Websider er noe som må oppdateres og fornyes med jevne mellomrom. Både for å holde tritt med den tekniske utviklingen og for at du alltid har en fersk presentasjon av din virksomhet online. Selv om du fikk laget mobilvennlige sider for en tid tilbake er det ikke sikkert at de fortsatt er mobilvennlige i dag.

Oppgradering eller nye

Avhengig av hva slags websider du har og hvordan de er laget, kan du muligens oppgradere eksisterende sider eller du må få laget nye. Uansett, for at ikke trafikken til dine hjemmesider skal skrumpe drastisk inn bør du gjøre noe med dem. Hvis du likevel må investere i mobilvennlige websider, få full valuta for oppgraderingen og bruk dessuten anledningen til å friske opp utseendet samt å gå gjennom innholdet.

Ikke nødvendigvis kostbart

Det fleste websideløsninger som er bruke (WordPress, HTML5, Joomla osv.) støtter mobilvennlige hjemmesider. Hvis du har en slik løsning på plass vil oppgraderingen foregå smertefritt og rimelig. For større e-commerce løsninger eller skreddersydde løsninger kan jobben være langt større. Uansett, hvis du vil henge med på Google så må du tilpasse ditt nettsted til den nye algoritmen.